Soundcheck, een muziekmethode voor middelbare scholen.

Vanaf 2004 wordt er vanuit een jarenlange(praktijk)ervaring gewerkt en geschreven aan een revolutionaire muziekmethode voor middelbare scholen, getiteld Soundcheck. Het motto van deze methode is: "Play it first, I'll tell you later what it is". Het grote verschil met bestaande muziekmethodes is dat alle leerlingen vanuit de praktijk leren gitaarspelen en hun presentaties zo snel mogelijk in "band-vorm" (drums, bas, keyboards, gitaar, percussie, zang) doen.


Al jarenlang werk ik voor een deel van de week op een middelbare school voor vmbo, havo en vwo als docent muziek. Popmuziek en het popinstrumentarium namen altijd al een centrale plaats in bij de muzieklessen maar toen ik een jaar of tien geleden de gok nam om 30 gitaren aan te schaffen kwam er een heleboel in een stroomversnelling terecht. De gitaren waren een regelrechte hit want binnen de kortste keren zaten er overal in de school en op het plein groepen leerlingen gitaar te spelen en te zingen, kwamen er telefoontjes van ouders waar ze het best een gitaar of een keyboard konden kopen enz. enz. Toen er steeds meer behoefte kwam aan een methodiek om de gitaar in de normale muzieklessen in te passen ontstond het idee voor Soundcheck.

Het idee is eigenlijk vrij simpel: Omdat ikzelf ooit als "gitarist" begon met muziek maken, ben ik gaan afvragen hoe dat proces bij mijzelf nu eigenlijk verliep en waar dat botst met het muziekonderwijs op school.


Wij, "onze scene op brugklasleeftijd" zeg maar, hielden ons in ieder geval niet bezig met theorie. Daar kwam je pas mee in aanraking als je het nodig had en het dus nuttig voor je was. We leerden vooral van elkaar, in onze primitieve bandjes en daarbuiten. We keken naar de muzikanten op het podium, deden ze na, bestudeerden de platenhoezen, zochten op foto's naar vingerzettingen, bespraken van alles met elkaar enz. enz. enz.

De bovenstaande alinea is de basis geworden van Soundcheck en is 'vertaald' naar de hedendaagse didaktiek: Veel en eerst muziekmaken, de theorie komt pas veel later.Spelen op echte instrumenten en op een echt podium, als er iets gepresenteerd wordt.Veel opdrachten en presentaties in teamverband.Veel reflectie op de uitgevoerde opdrachten.

Dit alles heeft er uiteindelijk in geresulteerd dat er drie delen van Soundcheck zijn verschenen bij de uitgeverij Nijgh Versluys in twee verschillende stromen: Een vmbo-stroom en een Havo/Atheneum stroom. Zie voor alle info: soundcheck-online.nl

Soundcheck

Uitgeverij NijghVersluys brengt deze methode op de markt. Voor meer info zie: soundcheck-online.nl